عملکرد تلویزیون IPTV

عملکرد تلویزیون IPTV

عملکرد تلویزیون آی پی تی وی

تلویزیون های معمولی برنامه ها را از طریق آنتن های موجود در سقف خانه ها و دریافت امواج رادیویی پخش می کنند. آنتن ها امواج رادیویی را تبدیل به سیگنال های الکتریکی کرده و سپس به صدا و تصویر تبدیل می کند در نهایت تبدیل به محتوایی قابل پخش برای بیننده می شود.

۱٫  برنامه ها در آی پی تی وی

برنامه های زنده را که باید در زمان پخش تماشا کرد پس تکلیف آن ها مشخص است. سایر برنامه ها و فیلم ها باید به روشی ضبط شوند تا کاربر بتواند از طریق VOD آن ها را انتخاب و پخش کند. برخی از ارائه دهندگان سرویس ویدیو براساس تقاضا دست به محدود کردن برنامه های در دسترس می زنند. ارائه دهندگان این کار را نه بخاطر فضای ذخیره سازی کم بلکه به دلیل کنترل پهنای باند کلی و محدود کردن آن انجام می دهند چون پهنای باند بر روی سرعت اینترنت تاثیر می گذارد. زیرا هرچه تعداد برنامه ها بیشتر باشد تعداد کاربران و بینندگان نیز بیشتر خواهد شد و این بر روی سرعت اینترنت تاثیر گذار است.

۲٫ تولید و آماده سازی برنامه ها در آی پی تی وی

در ابتدا باید برنامه های تلویزیونی تبدیل به فرمت دیجیتالی شوند که بتوانند از طریق پروتکل اینترنت ارسال شوند. در برخی موارد برنامه ها در همین فرمت تولید شده و دیگر نیازی به تبدیلشان نیست. به دلیل وجود محدودیت ها در پهنای باند فشرده سازی نیز لازم است. به همین دلیل بیشتر برنامه های موجود در آی پی تی وی در فرمت های MPEG2 و MPEG4 تولید شده و در اختیار کاربر قرار می گیرند. پس از آن اگر تبلیغاتی لازم باشد به برنامه اضافه می شود و در نهایت برنامه رمزگذاری خواهد شد.

۳٫ استریم ویدیوها در آی پی تی وی

در زمان استفاده از یک وبسایت در واقع کاربر بین دو کامپیوتر ارتباط برقرار می کند. به صورتیکه که کامپیوتر کاربر به عنوان Client در حال گرفتن اطلاعات از کامپیوتر سرور می باشد. به طور کلی سرورها بسیار قدرتمند و سریع هستند بنابراین بسیاری از کلاینتها یا مشتریان قادر به دانلود محتوای مورد نظر خود به صورت همزمان و با تاخیر بسیار کمی هستند.

نحوه ی ارتباط بین سرور و مشتریان در زمان استریم ویدیوها در آی پی تی وی ها کمی تفاوت دارد. در آی پی تی وی کلاینت ها به سرور فشار بیشتری وارد می کنند در نتیجه تاخیر بسیار زیادی در دیدن ویدیو ایجاد می شود. به این نوع ارتباط IP Multicasting گفته می شود و در آن سرور به طور همزمان به تعداد زیادی کلاینت خدمات ارائه می دهد. ماهیت اینترنت منجر می شود که ارسال این اطلاعات به طور همزمان به تعداد زیادی کلاینت کاری طاقت فرسا و دشوار باشد بنابراین بسیاری از ارائه دهندگان سرویس های آی پی تی وی نوعی شبکه با نام CDNs را مورد استفاده قرار می دهند. در این شبکه قبل از ارسال داده ها از آن ها چندین کپی تهیه خواهد شد بنابراین کار ارسال آن ها راحت تر و ساده تر صورت می پذیرد.

۴٫ نمایش برنامه ها در آی پی تی وی

اگر در خانه یک کامپیوتر و اینترنت داشته باشید به راحتی قادر به تماشای آی پی تی وی خواهید بود. اما برخی از مشترکان علاقه ای به تماشای برنامه های تلویزیونی در مانیتور کامپیوتر ندارند بنابراین ست تاپ باکس ها پیشنهاد می شوند. از طریق ست تاپ باکس نیز می توانید آی پی تی وی تماشا کنید به این صورت که این دستگاه فرمت سیگنال هایی که از اینترنت دریافت می شود را تغییر داده و تبدیل به فرمت قابل پخش در تلویزیون می کند.

راه دیگر برای استفاده از آی پی تی وی استفاده از دانگل هاست. این دانگل ها از نظر ظاهری مشابه فلش مموری هستند و در واقع باعث دسترسی تلویزیون به اینترنت می شوند. دانگل ها به درگاه HDMI متصل شده و از طریق وای فای ارتباط تلویزیون به اینترنت را ممکن می سازند. یک مثال برای دانگل Google’s Chromecast می باشد که به کامپیوتر، تبلت یا گوشی هوشمند متصل شده و سپس کاربر را مستقیما به سرویس های استریم ویدیویی وصل خواهد کرد.

استفاده ترکیبی از آی پی تی وی

اکثر تولید کنندگان تلویزیون Smart در حال حاضر به دنبال روشی ترکیبی برای استفاده از آی پی تی وی هستند. این روش ترکیبی برخی از مسائل مربوط به رسانه هایی که به طور کامل بر پایه این قابلیت ساخته شده اند را حل خواهد کرد و به همین منظور نیز ساخته می شوند. آی پی تی وی برای انتقال داده با سرعت بالا به پهنای باند زیادی نیاز دارد. در واقع آی پی تی وی ها ترکیبی از تلویزیون های معمولی و تلویزیون های آی پی تی وی هستند. با انجام این کار ارائه دهندگان قادر خواهند بود خدماتی متنوع تر از قبل به کاربران ارائه دهند همچنین امکان ساخت محصولات و خدمات جدیدتر فراهم خواهد شد. ترکیب قابلیت های تلویزیون های معمولی و اینترنت تجربیات تعاملی بسیار بیشتری زمانیکه اطلاعات تولید کننده محتوا و کاربر جریان دارد را فراهم می کند.

راه اندازی یک سرویس IPTV شخصی

بسیاری از ارائه دهندگان سرویس آی پی تی وی به کاربران این اجازه را می دهند که سرویس پخش زنده و یا VOD شخصی برای خود راه اندازی کنند. مشترکان با این کار قادر خواهند بود تجربیات، احساسات و توصیه های خود را با سایر افراد در سراسر جهان به اشتراک بگذارند. برای انجام این کار کافی است از یکی از ارائه دهندگان IPTV پهنای باند، کانال توزیع و سرور مورد نیازتان را درخواست کنید.

در ابتدا باید ثبت نام کنید و پس از ثبت نام می توانید محتوای مورد نظرتان را آپلود کنید اما چه محتوایی؟ چه کسانی این محتواها را خواهند دید؟ آیا می توان از این محتواها کسب درآمد کرد؟ چگونه؟ همه ی این موارد بستگی به خود فرد دارد. اگر تصور می کنید چیزی دارید که می توانید آن را با سایر افراد در سراسر جهان به اشتراک بگذارید پیشنهاد ما استفاده از سرویس آی پی تی وی است. ضبط ویدیو در این مرحله نیاز است و ممکن است وقتگیر باشد اما بعد از یک بار انجام دادن آن قادر به استفاده از خدمات متنوع IPTV که برای به اشتراک گذاری محتوای مورد نظرتان در اختیارتان قرار می گیرد خواهید بود.

آی پی تی وی در ایران

در ایران این فناوری با نام تلویزیون تعاملی شناخته می شود. در ایران شرکت ها و سازمان های مختلفی از قابلیت هایی که این فناوری در اختیارشان قرار می دهند استفاده می کنند. برخی از این شرکت ها عبارتند از شرکت ایرانسل، شرکت مخابرات و حتی صدا و سیما. البته استفاده از این فناوری در هتل ها نیز بسیار رایج شده. اگر به دنبال سایت هایی هستید که خدماتی در این زمینه ارائه می دهند می توانید با جستجو در اینترنت به راحتی آن ها را پیدا کنید. پس این فناوری در ایران هم به اندازه کافی شناخته شده است. برای استفاده از IPTV نیاز دارید از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پروانه دریافت کنید. برای اعطای پروانه IPTV از روش عمومی رگولاتوری استفاده می شود که مزایده ای نیست. شرکت های دارای پروانه قادر به دریافت خدمات خواهند بود و می توانند نسبت به ارائه خدمات به کاربران نهایی اقدام کنند.

آینده آی پی تی وی

محبوبیت و توسعه IPTV روز به روز در حال افزایش است. این فناوری توانسته از نظر جذب مخاطب رشد قابل توجهی در چند سال اخیر داشته باشد. به گونه ای که تا پایان سال ۲۰۱۵ تعداد کاربرانی که از این سرویس ها استفاده می کردند به بیش از ۱۳۰ میلیون نفر در سراسر دنیا رسید.

بنابر تحقیقات انجام شده ارزش این فناوری تا سال ۲۰۲۵ به ۱۱۷ بیلیون دلار خواهد رسید. بنابراین میزان تقاضا نیز روز به روز افزایش می یابد. سرویس های ارائه دهنده مانند نتفلیکس و هولو نیز با ارائه این خدمات و افزایش محبوبیت این فناوری به سوددهی و محبوبیت بیشتری خواهند رسید. ارائه دهندگان عمده رسانه در صدد ارائه ی خدماتی جدید برای رقابت با نتفلیکس و آمازون هستند. برخی شرکت ها می خواهند از قابلیت های سرویس پخش با تاخیر با ارائه اپلیکیشن هایی استفاده کنند. امروزه مردم می توانند محتواهای مورد نظر خود را برای به اشتراک گذاری در IPTV تولید کنند. همین امر موجب افزایش محبوبیت و کاربرد این فناوری خواهد شد. حال دیگر کاربران به محتوایی که توسط تولید کنندگان به اشتراک گذاشته می شود محدود نیستند. به جرات می توان گفت IPTV آینده را ازآن خود خواهد کرد.