تفاوت مودم VDSL و ADSL

تفاوت مودم VDSL و ADSL

تفاوت مودم VDSL و ADSL:

تا این جای کار احتمالاً به برخی از تفاوت‌های مودم  VDSL و ADSL پی برده‌اید اما در این قسمت می‌خواهیم به‌طور کامل تفاوت‌های این مودم‌ها را بررسی کنیم.

  • پهنای باند : واضح‌ترین تفاوت این دو فناوری پهنای باند دانلود و آپلود آن‌ها است که سرعت دانلود در فناوری VDSL بیش از 6 برابر ADSL است. البته اگر فناوری های جدیدتر VDSL2 و +VDSL2 را در نظر بگیریم این اختلاف بسیار بیشتر است.
  • هزینه : ناگفته پیداست که هزینه اینترنت و همچنین راه‌اندازی سرویس VDSL کمی بیش از ADSL است. هزینه زیرساخت، سرعت بیشتر، تعداد کم کاربران و قیمت بیشتر مودم‌ها این اختلاف قیمت را رقم می زنند.
  • ارائه دهندگان اینترنت : در حال حاضر شرکت‌های ISP کمی سرویس VDSL را ارائه می‌دهند و استفاده از این فناوری فوق‌العاده محدود است (برخلاف ADSL) که در بسیاری از خانه‌ها کاربرد دارد.
  • فاصله قابل ارائه : قدرت سیگنال در فناوری VDSL به شدت با افزایش فاصله افت می کند بنابراین ISP می تواند تا فاصله اندکی حداکثر سرعت این سرویس را به کاربران ارائه دهد. درحالی‌که، این فاصله برای ADSL بسیار بیشتر است. همان‌طورکه در نمودار زیر مشاهده می‌کنید در فواصل کم سرعت اینترنت VDSL بسیار بالاتر از ADSL است اما با افزایش فاصله سرعت آن‌ها به تدریج با هم برابر می‌شوند، اما سرعت اینترنت ADSL با افزایش فاصله تغییر چندانی نمی‌کند.

باگسترش سرویس‌های اینترنتی و افزایش روز افزون کیفیت محتوای آنلاین (ویدیو، موزیک و …)، نیاز به پهنای باند بیشتر اینترنت روزبه‌روز بیشتر احساس می‌شود و کاربران به‌دنبال استفاده از شیوه‌های اتصال پرسرعت‌تر خواهند بود. کسب و کارهای اینترنتی بیشترین نیاز را به پهنای باند بیشتر دارند و ضروری است که هر چه زودتر زیرساخت فناوری‌های جدیدی مانند VDSL2 ،VDSL و TD-LTE توسعه پیدا کند. با وجود مزایای فراوان VDSL می‌توان آن را یک گزینه مناسب – حداقل در شهرهای بزرگ – جهت بهبود پهنای باند کاربران قلمداد کرد.

نحوه راه اندازی اینترنت VDSL :

چه شرکت‌هایی اینترنت VDSL را ارئه می‌دهند؟

در حال حاضر شرکت‌های شاتل و مخابرات، ثبت نام اینترنت VDSL را برای شهرهای تهران و قم آغاز کرده‌اند. این نوع اینترنت البته از مدت‌ها پیش برای مجتمع‌های اداری، تجاری و مسکونی که زیرساخت لازم را دارا بودند ارائه می‌شد. از جمله شرکت‌هایی که VDSL سازمانی را ارائه می‌دهند می‌توان به شاتل، داتک و پیشگامان اشاره کرد.

آیا برای راه اندازی اینترنت VDSL به مودم خاصی نیاز داریم؟

برای استفاده از خدمات VDSL شما نیاز به مودمی دارید که از فناوری VDSL پشتیبانی کند. برخی از مودم‌های ADSL از VDSL نیز پشتیبانی می‌کنند اما فقط در مودم‌های گران‌قیمت! بنابراین در اکثر موارد شما نیاز به یک مودم جدید خواهید داشت. شرکت مخابرات دو نوع مودم با قیمت‌های نقدی 350 و 550 هزار تومان را ارئه کرده است که شما می‌توانید آن ها را به صورت قسطی نیز خریداری کنید. هیچ نوع اطلاعاتی در مورد مشخصات فنی این مودم‌های VDSL منتشر نشده است. شرکت شاتل نیز تاکنون در مورد مودم‌های VDSL اطلاعاتی انتشار نداده است.

شما می‌توانید مودم‌های VDSL را از طریق فروشگاه‌های اینترنتی و فیزیکی نیز خریداری کنید. شرکت‌های سازنده‌ای مانند D-Link ،TP-Link، ایسوس و تندا مودم‌های VDSL خود را در مدل‌های مختلفی ارائه می‌دهند. شما می‌توانید مودم VDSL مورد نظر خود را از فروشگاه اینترنتی نت ران تهیه فرمایید.

 

آیا تعرفه اینترنت VDSL بیشتر از ADSL است؟

شرکت مخابرات تعرفه اینترنت VDSL را اعلام کرده است که با بررسی این تعرفه‌ها متوجه می‌شویم هزینه اینترنت VDSL مشابه اینترنت ADSL است و تفاوتی با قبل ندارد. شرکت شاتل اما در این خصوص تاکنون اطلاعاتی بروز نداده است. به نظر می‌رسد که وزارت ارتباطات قوانینی وضع خواهد کرد که قیمت این نوع اینترنت با نسل قبلی تفاوتی نداشته باشد.