IPTV چیست؟

IPTV چیست؟

ممکن است در مورد آی پی تی وی چیزی نشنیده باشید اما شاید چندین بار از آن استفاده کرده باشید. معمولا فعالان رسانه در مورد آی پی تی وی ها اطلاعات دارند و افراد معمولی اطلاعات زیادی در این مورد ندارند. IPTV با سرمایه گذاری های جدید و همچنین معرفی خدمات جدید سریعا در حال رشد است. اما در ابتدا باید بدانیم که IPTV چیست؟ چگونه کار می کند؟ نحوه ی بهبود تجربه ی تماشای تلویزیون با تهیه اشتراک از آن چگونه است؟ در این مطلب به تمامی این سوالات پاسخ خواهیم داد پس با ما همراه باشید.

IPTV چیست و چه کاربردی دارد؟

IPTV در واقع مخفف عبارت  Internet Protocol Television می باشد یعنی تلویزیون مبتنی بر اینترنت. تلویزیون های مجهز به این فناوری به گونه ای برنامه نویسی شده اند که قادر به برقراری ارتباط با اینترنت از طریق پروتکل معروف IP هستند.

برای درک بهتر عملکرد IPTV بهتر است در ابتدا نحوه ی عملکرد تلویزیون های معمولی را مورد بررسی قرار دهیم. تلویزیون های ماهواره ای یا کابلی به گونه ای هستند که ایستگاه های پخش کننده سیگنال ها را برای کاربران می فرستند بنابراین کاربر فقط قادر به تماشای چیزی است که در تلویزیون پخش می شود. کاربر قادر به انتخاب برنامه نیست و نمی تواند انتخاب کند که چه برنامه ای را تماشا کند. در واقع در این تلویزیون ها بیننده فقط می توان از بین برنامه های موجود که در زمان خاصی در دسترسش قرار می گیرند برنامه ای را انتخاب کند.

اما IPTV چیست؟ همانطور که گفته شد IPTV به تلویزیون های مبتنی بر اینترنت گفته می شود. آی پی تی وی محتواها را به جای اینکه از طریق پالس های نوری در فیبرهای نوری یا امواج رادیویی ماهواره در اختیار بیننده قرار دهد از طریق اینترنت در اختیار کاربر قرار خواهد داد. در IPTV به جای اینکه برنامه هایی خاص در زمان های خاص در اختیار کاربر قرار بگیرند کاربر قادر به انتخاب برنامه های مورد نظر خود است. ارائه دهندگان IPTV از سرویسی با نام VOD یعنی ویدیو براساس تقاضا استفاده می کنند. پس مهمترین تفاوت بین IPTV و تلویزیون های معمولی این است که کاربر قادر به انتخاب محتواست اینکه چه چیزی را تماشا کند و در زمان دلخواه بتواند آن را دریافت نماید.

  • شرکت های بزرگ مانند نتفلیکس و Hulu از IPTV استفاده می کنند. تمرکز این شرکت ها بر روی فیلم هاست به جای اینکه بر روی تلویزیون تمرکز کنند و می توانید برای استفاده از آن ها اشتراک VIP تهیه کنید.

انواع IPTV

سه نوع IPTV وجود دارد:

  • ویدیو براساس تقاضا
  • سرویس پخش با تاخیر
  • سرویس پخش زنده

در ادامه به بررسی همه ی این موارد می پردازیم و توضیحاتی در مورد هریک خواهیم داد.

VOD یا ویدیو براساس تقاضا

همانطور که از نام این سرویس پیداست کاربر قادر به دریافت ویدیوی مورد نظر در زمان دلخواه است. اگر بخواهیم برای VODها مثالی بزنیم می توانیم به سایت های استریم کننده فیلم های سینمایی اشاره کنیم. در این سرویس هیچ محدودیت زمانی وجود ندارد و کاربر فقط اعلام می کند که چه فیلمی را می خواهد تماشا کند سپس تهیه کنندگان این سرویس فیلم مورد نظر را از طریق اینترنت برای کاربر ارسال کرده و کاربر به راحتی می تواند آن را تماشا کند. برخی از ارائه دهندگان این سرویس عبارتند از Netflix، Hulu و Amazon Video. برخی از ارائه دهندگان این سرویس تبلیغات تعاملی نیز انجام می دهند و کاربر با انتخاب این تبلیغات وارد وبسایت مورد نظر شده و می تواند با جزئیات بیشتری از این تبلیغ آشنا شود و اطلاعاتی در مورد آن کسب کند.

سرویس پخش با تاخیر

در حال حاضر بسیاری از شبکه های رسانه ای این امکان را برای کاربرانشان فراهم کرده اند که برنامه های از دست داده را بتوانند در زمان دیگری تماشا کنند. سرویس پخش با تاخیر از برخی جهات مشابه با سرویس ویدیو براساس تقاضا می باشد. تفاوت اساسی بین این دو سرویس مدت زمانی محدود در سرویس پخش با تاخیر است. شما قادر به تماشای سریال محبوبتان که چند سال پیش تولید شده است نخواهید بود. در واقع نمی توانید برای این کار از سرویس پخش با تاخیر استفاده کنید و باید از سرویس VOD برای تماشای این محتوا استفاده کنید.

سرویس پخش زنده

در IPTV می توانید برنامه های زنده را نیز تماشا کنید. به عنوان مثال قادر به تماشای رویدادهای ورزشی به صورت زنده خواهید بود. از این لحاظ IPTV بسیار شبیه به تلویزیون های معمولی است. نمونه های معروفی که این سرویس را ارائه می دهند عبارتند از: هولو، Sling TV، Fox Sports Go، Live TV و CBS Sports HQ. سرعت گسترش و توسعه این سرویس نسبتا بالا می باشد اما نتوانسته به محبوبیتی که سرویس ویدیو براساس تقاضا در حوزه ی IPTV دارد برسد. سرویس VOD با هزینه ای کمتر در تلویزیون های معمولی در دسترس است و شاید این دلیل محبوبیت این سرویس در بین همگان شده است.