پشتیبانی شبکه و خدمات زیرساخت شبکه

پشتیبانی شبکه و خدمات زیرساخت شبکه

فهرست مواردی که یک پشتیبان شبکه باید بررسی نماید:

1. انواع توپولوژی های شبکه

2.انواع پروتکل های شبکه

3.مسیریابی و آدرس دهی شبکه

4.سخت افزارهای شبکه

5.استانداردهای شبکه

6. امنیت شبکه

7.انواع مختلف شبکه

8. مجازی سازی شبکه

9.ذخیره سازی شبکه

یکی از خدمات شرکت آی تک پشتیبانی شبکه پروژه های بزرگ است. برای مشاوره و دریافت خدمات پشتیبانی شبکه با شماره 05138938348 تماس بگیرید.

1. انواع توپولوژی های شبکه :

اگر شما به عنوان مدیرشبکه یک سازمان یا شرکتی قرار باشد سیستم های کامپیوتری آن بخش را شبکه بندی کنید تا سیستم ها بتوانند به صورت اشتراکی از منایع استفاده کنند، نیاز به انتخاب نوع توپولوژی شبکه جهت ارتباط بین سیستم ها دارید. در انتخاب توپولوژی شبکه فاکتورهای مهمی وجود دارند، که باید نسبت به کار خودتان آنها را در نظر بگیرید و توپولوژی مناسبی را انتخاب کنید. از فاکتور های مهم انتخاب توپولوژی شبکه امنیت و هزینه راه اندازی آن است که بهتر است قبل از انتخاب از پشتیبان شبکه آی تک مشورت کنید.

به نحوه چینش و یا قرارگیری کامپیوترها در داخل شبکه و نحوه ارتباط بین آنها و همچنین طراحی قرارگیری تجهیزات در شبکه را توپولوژی شبکه می گویند.

انواع توپولوزی شبکه عبارتند از :

  1. توپولوژی خطی (Bus topology)
  2. توپولوژی ستاره ای (Star topology)
  3. توپولوژی حلقوی (Ring topology)
  4. توپولوژی ترکیبی (Hybrid topology)
  5. توپولوژی بی سیم (wireless topology)
  6. توپولوژی مش (Mesh topology)
  7. توپولوژی درختی (Tree topology)

 

2.انواع پروتکل های شبکه :

انواع پروتکل های ارتباطی مختلفی وجود دارند که نقشی اساسی و کلیدی در ارتباط میان دستگاه‌های گوناگون در شبکه‌های کامپیوتری ایفا می‌کنند. هر یک از این پروتکل‌های ارتباطی اصلی در ادامه فهرست شده‌اند:

  • پروتکل انتقال ابرمتن (Hypertext Transfer Protocol | HTTP)
  • قرارداد زبان نشانه‌گذاری ابرمتن (Hyper Text Markup Language | HTML)
  • پروتکل ساده نامه‌رسانی (Simple Mail Transfer Protocol | SMTP)
    • قرارداد پاپ (Post Office Protocol | POP)
    • پروتکل دسترسی به پیام اینترنتی (قرارداد پیام‌گزینی | Internet Message Access Protocol | IMAP)
  • قرارداد انتقال فایل (File Transfer Protocol |‌ FTP)
  • پروتکل هدایت انتقال (Transmission Control Protocol | TCP)
  • قرارداد اینترنت (Internet Protocol | IP)
  • پروتکل نقطه به نقطه (Point-to-Point Protocol | PPP)

 

 

 

 

 

 

 

 

تعریف و کاربرد انواع شبکه های کامپیوتری

شبکه در لغت به گروهی از افراد یا اشیاء گفته می شود که می توانند اطلاعات را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و با هم در ارتباط باشند. اما در زمینه ی فناوری اطلاعات منظور از شبکه چیست. شبکه های کامپیوتری و یا اصطلاحاً Network، مجموعه ای متشکل از سیستم های کامپیوتری، سخت افزار و نرم افزار های مربوط به شبکه و تجهیزات ارتباطی نظیر کابل های شبکه و یا تجهیزات بی سیم است. شبکه به طور کلی به دو بخش سخت افزار (Passive) و نرم افزار (Active) تقسیم می شود.

برخی از تجهیزات پسیو عبارتند از: انواع کابل، کانکتور، سوکت شبکه، رک و…
پشتیبانی-تجهیزات-شبکه-انواع-کابل-کانکتور-سوکت-شبکه

تاریخچه شبکه

اگر بخواهیم به تاریخچه شبکه های کامپیوتری نگاهی بیاندازیم می‌توانیم به اواخر سال ۱۹۶۰ اشاره کنیم، در این سال‌ها، وزارت دفاع امریکا آژانس تحقیقاتی پیشرفته خود را در رقابت با فعالیت های ماهواره‌ای اتحاد جماهیر شوروی راه اندازی کرد. نام این آژانس تحقیقاتی آرپا(Arpa) بود. این آژانس پروژه‌های تحقیقاتی بسیار مهمی را در زمینه‌های استراتژیک و دفاعی انجام می‌داد، یکی از این پروژه ها ایجاد ارتباطات قوی در زمان جنگ های احتمالی بود. برای همین منظور اولین شبکه کامپیوتری بین چهار کامپیوتر راه اندازی شد که دوتای آنها در دانشگاه MIT و یکی از آنها در دانشگاه کالیفرنیا و دیگری در مرکز تحقیقاتی استنفورد قرار داشت. این همان شبکه آرپانت بود.

یکی از خدمات شرکت آی تک پشتیبانی شبکه پروژه های بزرگ است. برای مشاوره و دریافت خدمات پشتیبانی شبکه با شماره 05138938348 تماس بگیرید.

کار شبکه چیست؟

شبکه کامپیوتری وظیفه دارد تا ارتباطات بین سیستم‌ها را برقرار کند تا کاربران آن شبکه بتوانند داده‌ها و تجهیزات را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

در پاسخ به این پرسش که کاربرد شبکه چیست، می توان گفت با راه اندازی شبکه های کامپیوتری، ارتباط بین سیستم ها برقرار می شود و کاربران شبکه می توانند داده‌ها و دستگاه‌هایی مانند پرینتر را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. همچنین مدیران IT می توانند به راحتی تعداد زیادی از کامپیوتر‌ها را مدیریت کنند و سیاست های خود را اعمال کنند البته اینها تنها مزایای شبکه های کامپیوتری ویا تنها هدف شبکه های کامپیوتری نیستند در ادامه به بررسی کامل مفهوم شبکه کامپیوتری می پردازیم.

شبکه-چیست-پشتیبانی-شبکه-تجهیزات-شبکه-فیبرنوری

اطلاحات رایج شبکه های کامپیوتری

در ادامه به بررسی اصطلاحات و عبارات رایج در دنیای شبکه می‌پردازیم.

کلاینت چیست؟

کلاینت (Client)، به سیستمی گفته می‌شود که درخواست و تقاضایی دارد و این درخواست در سرور مجموعه پردازش و ارسال می‌شود. برای مثال زمانی که شما با کامپیوتر خود به شبکه ای متصل هستید و از آن بهره می‌برید، سیستم شما نوعی کلاینت است.

سرور چیست؟

سرور(Server)، به کامپیوتر همیشه روشنی اطلاق می شود که توان سخت افزاری و نرم افزاری بالایی دارد و به عنوان کامپیوتر مرکزی، سرویس و خدماتی را به client‌ها ارائه می‌دهد. شایان ذکر است که هم کلاینت و هم سرور سیستم عامل مختص به خود را دارند. در شبکه های کلاینت سروری، کامپیوترها علاوه بر اینکه به هم متصل هستند از همدیگر مستقلند، به این معنا که اگر یک کامپیوتر یا دستگاه دیجیتالی که به شبکه متصل است، خاموش شود یا به هر دلیل از شبکه خارج شود، همچنان شبکه پابرجاست. اما اگر سرور از مدار خارج شود سرویس‌هایی که ارائه می‌دهد نیز از دسترس خارج می‌شوند و در روال کار شبکه اختلال ایجاد می‌کند.

هاست چیست؟

هاست(Host)، هر دستگاه یا سیستمی که به شبکه متصل بوده و خدماتی ارائه می دهد و یا از خدمات و سرویس هایی در داخل شبکه استفاده می کند. با این تعریف هم کلاینت و هم سرور، Host محسوب می شوند.

کاربرد شبکه چیست؟

شبکه های کامپیوتری فارغ از فاصله فیزیکی می توانند از ۲ کامپیوتر و یا از یک سازمان با ۲ میلیون کامپیوتر و یا بیشتر به راحتی پشتیبانی کنند شبکه ها با اهداف گوناگونی راه اندازی می شوند  با استفاده از شبکه، کاربران می‌توانند به طور مجتمع و سراسری به منابع و داده‌ها دسترسی داشته باشند و یا با یکدیگر تماس صوتی و تصویری برقرار کنند. پرونده‌ها، فایل‌ها، سخت افزارها، نرم افزار و… در شبکه به اشتراک گذاشته می‌شود و کاربران می‌توانند بر اساس سطح دسترسی خود از آن‌ها استفاده کنند.

پشتیبانی-شبکه-متخصصین-شبکه-PAN-شبکه-شخصی

انواع شبکه های کامپیوتری

در این قسمت می‌خواهیم انواع شبکه کامپیوتری را بر اساس وسعت و گستردگی بررسی کنیم:

شبکه PAN یا شبکه شخصی چیست؟

PAN مخفف عبارت Personal Area Network بوده و کوچکترین نوع شبکه است. شبکه های شخصی شامل تعداد محدودی از کامپیوتر ها و لوازم دیجیتال هستند که نهایتا چندمتر با همدیگر فاصله دارند و به صورت باسیم یا بی سیم به همدیگر متصل و مرتبط می‌شوند.

برای مثال زمانی که شما تلفن همراه خود را از طریق بلوتوث به کامپیوتر متصل نموده اید یک شبکه ی شخصی یا PAN را تشکیل داده‌اید.

انواع شبکه های کامپیوتری

در این قسمت می‌خواهیم انواع شبکه کامپیوتری را بر اساس وسعت و گستردگی بررسی کنیم:

شبکه PAN یا شبکه شخصی چیست؟

PAN مخفف عبارت Personal Area Network بوده و کوچکترین نوع شبکه است. شبکه های شخصی شامل تعداد محدودی از کامپیوتر ها و لوازم دیجیتال هستند که نهایتا چندمتر با همدیگر فاصله دارند و به صورت باسیم یا بی سیم به همدیگر متصل و مرتبط می‌شوند.

برای مثال زمانی که شما تلفن همراه خود را از طریق بلوتوث به کامپیوتر متصل نموده اید یک شبکه ی شخصی یا PAN را تشکیل داده‌اید.

LAN یا شبکه محلی چیست؟

LAN مخفف عبارت Local Area Network  است که به آن شبکه محلی می‌گویند. اینگونه از شبکه ها معمولا از سرعت بالایی برخوردارند و در محیط هایی با ظرفیت  محدود مانند یک شرکت کوچک یا ساختمان قابل اجرا هستند. یکی از تکنولوژی های مورد استفاده در این نوع شبکه، تکنولوژی Ethernet  یا همان اترنت است.

پشتیبانی-شبکه-LAN-شبکه-کامپیوتری-آی-تک

تعریف و کاربرد انواع شبکه های کامپیوتری

شبکه MAN یا شبکه شهری چیست؟

MAN مخفف عبارت Metropolitan Area Network است و گستردگی به اندازه یک شهر یا مساحتی بزرگ را در محدوده شهر دارد. برای مثال اتصال شعبات یک موسسه به شعبه‌های دیگر در محدوده شهری، نمونه ای از شبکه MAN محسوب می‌شود.

پشتیبانی-شبکه-MAN-شبکه-شهری چیست؟

WAN یا شبکه گسترده چیست؟

WAN مخفف عبارت Wide Area Network است که از به هم پیوستن چند شبکه LAN به وجود می‌آید. اینگونه از شبکه‌ها معمولا بین شهرها، کشورها و یا حتی قاره‌ها مورد استفاده است. برای اتصالات داخلی شبکه های WAN باید از ISP ها و زیرساخت های مخابراتی کمک گرفت. از تکنولوژی‌های مورد استفاده در این نوع از شبکه ها می‌توان از تکنولوژی های ISDN-MPLS – ATM و غیره نام برد.

پشتیبانی شبکه WAN یا شبکه گسترده چیست؟

Gan چه نوع شبکه ای است؟

GAN یا شبکه جهانی، کوتاه شده عبارت Global Area Network است و به شبکه‌های سراسری و گسترده ی جهانی گفته می‌شود که محدودیت جغرافیایی ندارند.

شبکه محلی بی سیم چیست؟

WLAN به شبکه‌های محلی بی سیم گفته می شود که مخفف Wireless Local Area Network است. از مزایای اینگونه شبکه‌ها این است که کاربران می‌توانند جا به جا شوند و نیازی به اتصال فیزیکی نیست. از استاندارد های این شبکه می‌توان به استاندارد ۸۰۲.۱۱a اشاره کرد.