کارت شبکه چیست

کارت شبکه چیست
کارت شبکه یکی از اجزاء مهم سخت افزاری کامپیوترها محسوب می شود که داشتن اطلاعات اولیه درباره اینکه اساسا کارت شبکه چیست و چه کاربرد هایی دارد بسیار مفید می تواند باشد. در این بخش صفر تا صد اطلاعات مورد نیاز درباره شبکه و انواع آنرا خواهید یافت. ما را تا انتهاء دنبال کنید.
 

کارت شبکه چیست؟!

کارت شبکه از تجهیزات سخت افزاری مهمی است که وجود آن در فرآیند پیاده سازی شبکه کامپیوتری ضروری است. تمامی کامپیوتر های تحت شبکه باید دارای یک کارت شبکه باشند تا ارتباط بین کامپیوتر و محیط انتقال مثل فیبر نوری یا کابل مسی فراهم شود. به بیان ساده کارت شبکه در حقیقت یک واسط است میان شبکه و کامپیوتر که امکان برقراری ارتباط با انواع شبکه ها همچون شبکه کابلی، شبکه اترنت، شبکه بی­‌سیم، شبکه wi-fi را فراهم می سازد.
همچنین کارت شبکه را با عنوان های Network Adapter،Network Card و NIC نیز می شناسند.

خوشبختانه در حال حاضر اغلب کامپیوترها، به صورت built_in دارای کارت شبکه هستند یعنی مادربرد های مورد استفاده در آنها از یک اینترفیس شبکه ای onboard برخوردا است و دیگر نیازی به نصب کارت شبکه در زمان اتصال به شبکه نخواهد داشت.
 

وظایف کارت شبکه

برقراری ارتباط لازم بين کامپيوتر و محيط انتقال

کارت شبکه امکان اتصال دستگاهی با دستگاهی دیگر را فراهم می کند و یا دستگاه را به شبکه مرکزی متصل می نماید.
توجه داشته باشید که کارت شبکه برای برقراری ارتباط بین دستگاه های مختلف به تنهایی کافی نیست و مثلا اگر قرار باشد کامپیوتر شما عضو یک شبکه بزرگ باشد و شما قصد اتصال به اینترنت را داشته باشید، در اینجا به روتر هم نیاز داریم تا دستگاه بتواند از طریق کارت شبکه به روتر متصل شده و در آخر ارتباط اینترنتی برقرار شود.

تبدیل داده ها
داده ها به صورت سریالی بر روی گذرگاه BUS کامپیوتر و در حالتی موازی مشغول به حرکت هستند و در این حین ترانسیور کارت شبکه، داده ها را از حالت سریال به موازی و بالعکس تغییر می دهد.

ارائه يک آدرس منحصربفرد سخت افزاری :
آدرس MAC که در حقیقت یک زیر لایه از لایۀ Link مدل مرجع OSI است، آدرس سخت افزاری آن درون تراشه ROM موجود بر روی کارت شبکه می باشد. این آدرس سخت افزاری منحصر به فرد است و باعث تمایز کامپیوتر های یک شبکه از یکدیگر می شود.
پروتکل هایی مثل TCP/IP از آدرس منطقی (IP) استفاده می کنند که پیش از دریافت داده توسط کامپیوتر، آدرس منطقی (IP) به آدرس سخت افزاری ترجمه می شود.

ویژگی های یک کارت شبکه قدرتمند

در این بخش قصد داریم پارامتر هایی که باعث می شود کارت شبکه از کیفیت مناسبی برخوردار باشد را مورد بررسی قرار دهیم. وقتی سیستم شما به کارت شبکه قدرتمندی مجهز باشد، سرعت اتصال به اینترنت بسیار تقویت می شود، ارتباطات شما بسیار مطمئن و قابل اطمینان خواهد بود و دیتاهای متنوع و گسترده ای برای کاربران قابلیت اشتراک گذاری خواهند داشت. در ضمن دستگاه های جانبی مختلفی هستند که می توان آنها را به کارت شبکه متصل نمود.

1) سازگاری با معماری استفاده شده در شبکه :
اکنون رایج ترین معماری شبکه مربوط می شود به شبکه اترنت که در ابعاد بزرگ و کوچک از آن استفاده می شود.

2) سرعت مناسب
اگر از یک شبکه اترنت با سرعت بالا (100Mbps) استفاده شده است، مطمئنا انتخاب کارت اترنتی که سرعت آن 10Mbps باشد کار اشتباهی است. البته خوشبختانه اغلب کارت شبکه های جدید، توانایی سوئیچینگ میان سرعت های 10 و 100Mbps را دارند.

3) سازگاری با نوع اسلات های خالی مادربرد :
با توجه به انواع مختلف اسلات مادربرد، کارت های شبکه نیز انواع متفاوتی دارند. مثلا کارت های ISA در اسلات های ISA نصب می شوند و کارت های PCI در اسلات خالی PCI. اساسا کارت شبکه باید بر اساس اسلات های خالی در مادربرد انتخاب شود و اسلات آزاد نیز به مدل مادربرد بستگی دارد که انواعی همچون ISA,PCI و EISA  دارد.

آشنایی با PCI و ISA
استاندارد استفاده شده در کامپیوتر هایISA ،IBM XT  می باشد. در آغاز این استاندارد هشت بیتی بود و در سال 1984 نوع 16 بیتی آن هم وارد بازار شد. در این استاندارد میزان زیادی از تجهیزات سخت افزاری همچون کارت صدا، مودم، کارت های شبکه و … تولید و عرضه شده است. در حال حاضر بعضی از مادربردها، اسلات های PCI داشته و از کارت های ISA هم پشتیبانی می کنند.
PCI استانداری است که در سال 1993 معرفی شد و با توجه به پتانسیل هایی که دارد، سرعت آن نسبت به ISA بیشتر است. این گذرگاه 32 بیتی است و از 64 بیت حمایت می کند.

4) بافرينگ :
بافر در واقع همان RAM یا حافظه تراشه هاست که بر روی کارت شبکه قرار دارد. از بافر برای نگهداری اطلاعات در انتظار پردازش یا در انتظار انتشار استفاده می شود.

5) DMA
کامپیوتر هایی که توانایی پشتیبانی از  DMA را دارند می توانند امکان ارسال و دریافت داده از حافظه را بطور مستقیم و بدون استفاده از پردازنده تامین کنند.

6) Bus Mastering
برخی از کارت های شبکه با طراحی مخصوصی که دارند، می توانند بدون هیچ واسطه ای (پردازنده کامپیوتر) به حافظه ram دسترسی پیدا کنند و به این شکل bus را کنترل می کنند و داده ها را از طریق ram کامپیوتر ارسال یا دریافت می کنند.