توپولوژی شبکه چیست؟

توپولوژی شبکه چیست؟

توپولوژی شبکه چیست؟

قبل از راه اندازی شبکه باید به معماری شبکه توجه داشت. یکی از عناصر مهم در طراحی و معماری یک شبکه، توپولوژی یا اصطلاحاً همبندی شبکه است. توپولوژی به معنای نحوه قرار گیری و معماری فیزیکی اجزا ء شبکه و چگونگی اتصال آن ها به یکدیگر است.

انوع توپولوژی شبکه

در این قسمت به بررسی انواع توپولوژی های شبکه می‌پردازیم.

توپولوژی خطی یا BUS

در این توپولوژی تمام سیستم ها به یک کابل اصلی یا همان Trunk متصل هستند به این کابل Backbone نیز می‌گویند. از مزایای این شبکه می توان به هزینه راه اندازی پایین به دلیل عدم نیاز به دستگاه خاص اشاره کرد. از معایب این توپولوژی می‌توان به این مورد اشاره کرد که اگر کابل Trunk قطع شود تمام شبکه از کار می‌افتد یا اصطلاحاً شبکه Down می‌شود.

توپولوژی ستاره ای یا Star

در این توپولوژی همه clientها به یک دستگاه مرکزی که معمولا Switch یا Hub است متصل می‌شوند. این توپولوژی یکی از رایج ترین توپولوژی های شبکه است. از مزایای همبندی ستاره ای می‌توان به این موضوع اشاره کرد که اگر اتصال یکی از دستگاه ها قطع شود برای سیستم های دیگر مشکلی به وجود نخواهد آمد. همچنین مدیریت و عیب یابی این نوع شبکه ها آسان است و یکی از معایب این توپولوژی این است که اگر دستگاه مرکزی دچار مشکل شود، تمام شبکه Down  خواهد شد.

توپولوژی token ring یا حلقه‌ای

در شبکه های حلقوی،clientها به دستگاهی به نام MAU متصل می‌شوند. این شبکه ساختار حلقه ای دارد بدین معنا که هر بسته‌ای هر کجا که بخواهد برود ابتدا باید token را دریافت کند و سپس تک تک CLIENT‌ها را دور بزند تا به مقصد مورد نظر برسد.

توپولوژی Mesh

در این شبکه client ها از طریق چندین مسیر به طور مستقیم به همه client های دیگر متصل هستند. این توپولوژی امنیت و تحمل خطای بالایی دارد اما به دلیل نیاز به کابل‌ها و پورت‌های بیشتر برای client ها، طبیعتاً هزینه بیشتری در بر خواهد داشت.

توپولوژی Mesh خود به دو دسته تقسیم می‌شود:

  1. Full mesh: تمام سیستم‌ها با سیستم های دیگر ارتباط مستقیم دارند.
  2. Partial mesh: هر سیستم صرفاً به چند سیستم متصل است نه همه سیستم‌ها.

توپولوژی Hybrid یا ترکیبی

در این توپولوژی از چند توپولوژی به صورت ترکیبی استفاده شده تا در شرایط مختلف بهترین عملکرد را در شبکه داشته باشیم.

برای مثال در تصویر زیر می‌توان ترکیب دو توپولوژی Bus و Star را مشاهده کرد.

توپولوژی بی سیم Wireless

این توپولوژی مخصوص شبکه‌های بی‌سیم بوده که امروزه بسیار پرکاربرد هستند. یکی از معایب این توپولوژی امنیت پایین آن است. در شبکه وایرلس یا بی سیم دستگاه‌ها به دو صورت زیر می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند:

Ad hoc:

در این توپولوژی دستگاه ها بدون هیچگونه تجهیزاتی و فقط از طریق کارت شبکه بی سیم با یکدیگر شبکه‌ای را راه اندازی می‌کنند.

Infrastructure:

در این توپولوژی اجزا شبکه از طریق دستگاهی به نام Access point با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. این نوع توپولوژی پایداری و سرعت بیشتری نسبت به توپولوژی ad hoc دارد.