تكرار كننده (ريپيتر) چيست؟

تكرار كننده (ريپيتر) چيست؟

REPEATER یا تکرار کننده ها به دو دسته کلی تقسیم میشوند :

تکرار کننده هایی که در شبکه های بی سیم مورد استفاده قرار گرفته و حداقل از یک آنتن برای دریافت امواج رادیویی و از یک آنتن دیگر جهت ارسال مجدد آنها بهره می گیرند.

تکرار کننده هایی که در شبکه های کابلی مورد استفاده قرار گرفته و حداقل یک پورت جهت دریافت و پورتی دیگر برای ارسال اطلاعات دارند.

کاربرد تکرارکننده ها در دنیای واقعی

به تصویر فوق توجه کرده و فرض کنید یک مودم روتر وایرلس در منزل دارید و از طریق wifi به آن متصل می شوید. اما سیگنال های دریافتی شما، بدلیل فاصله ی زیادی که بین شما و مودم روتر وایرلستان وجود دارد دچار قطعی و اختلال می شود. برای برطرف سازی این مشکل کافیست یک ریپیتر وایرلس در محلی مناسب بین دستگاه خود و مودم روترتان قرار دهید. همچنین باید توجه داشته باشید که امروزه استفاده از تکرار کننده ها بسیار رایج است. علی الخصوص در شبکه های وایرلس…

تفاوت عملکرد تکرار کننده ها در سیگنال های آنالوگ و دیجیتال

همانطور که در مقاله های قبلی به بررسی انواع سیگنال پرداختیم، گفته شد که سیگنال ها  دو نوع اند. حال باید بدانیم، زمانی که بخواهیم از تضعیف سیگنال های آنالوگ جلوگیری کنیم از دستگاهی بنام  Amplifire (آمپلیفایر) استفاده می کنیم. اما برای سیگنال های دیجیتال که بیشتر در شبکه های کامپیوتری مورد استفاده قرار می گیرند از  Repeater  (ریپیتر)  جهت برطرف کردن این مشکل استفاده می شود.

همچنین گفتیم که سیگنالهای ارتباطی در طول مسیر بر اثر عواملی طبیعی یا غیر طبیعی، دچار تضعیف و تغییر شکل می شوند. یک  Repeater (تکرار کننده سیگنال های دیجیتالی) توانایی بازسازی سیگنال های آسیب دیده در اثر نویز را با کیفیتی نزدیک به کیفیت اصلی را داراست، و زمانی که آن را بازسازی کرد میتوان از آن در مسافت های طولانی تر استفاده کرد. این در حالی است که  Amplifire ها بر خلاف Repeater ها، ممکن است نویز های موجود سیگنال ها را بیشتر تقویت کند! برای درک این موضوع کافیست تصویر فوق را بار دیگر بررسی کنید…