کار سرور چیست و چه کاربردی دارد؟

کار سرور چیست و چه کاربردی دارد؟

در ابتدای این مقاله باید به این سوال پاسخ دهیم که معنی سرور چیست در پاسخ به پرسش کار سرور چیست و تعریف سرور بایستی گفت به بیان ساده سرور، کامپیوتری همیشه روشن و قدرتمند است که کاربران در زمان‌های متفاوت، از آن انتظار پاسخ به درخواست‌های خود را دارند. زمانی که دسترسی به سرور تنها در محدوده یک شبکه داخلی باشد، آن را سرور شبکه می‌نامند. به این معنا که تمامی کامپیوتر‌های موجود در این شبکه، از سرور فرمان می‌گیرند و نیازهای تحت شبکه خود را به کمک آن تامین می‌کنند. حال اگر گستره این شبکه را کمی بیشتر و تشکیل شده از تمام کامپیوترهایی که از طریق اینترنت به هم وصل شده‌اند بدانیم، با گروه بسیار بزرگی از کامپیوترهای همیشه روشن و در دسترس از طریق اینترنت، روبرو هستیم. سرورهای اینترنتی، اطلاعاتی که در هر زمان از شبانه‌روز بر روی پهنای اینترنت جستجو می‌شوند را، در اختیار کاربران قرار می‌دهند، حال که مفهوم سرور یعنی چه آشنا شدید در امتداد مقاله به بررسی سخت افزاز سرور می پردازیم.حال که مفهوم منظور از سرور چیست؟

منابع سخت افزاری سرور چیست ؟

در پاسخ به پرسش سیستم سرور چیست بایستی گفت باید بدانیم که منابع سخت‌افزاری سرور چیست؟ و تنظیمات سرور چیست، سرور از قطعات سخت‌افزاری خاصی تشکیل شده ‌است که بالاترین پردازش و عملکرد از آنها انتظار می‌رود. عموما سرورها از پردازنده‌ای قدرتمند با چندین عدد هسته فیزیکی و مجازی، RAM بالا و هارد‌دیسک با فضای ذخیره‌سازی چند ترابایتی، تشکیل می‌شوند. با توجه به این میزان قدرت و عملکرد، سرور می‌بایست در فضایی نگهداری شود که بدون هیچ‌گونه اختلال و قطعی به صورت ۲۴ ساعته روشن و به اینترنت وصل باشد. کاربرد سرور با توجه به این ساختار و پاسخگویی به درخواست‌های متعدد کاربران، معنا می‌یابد.

سیستم عامل سرور چیست ؟

بر روی سرور می‌توان سیستم عامل‌های متفاوتی نصب کرد. در ادامه بررسی خواهیم کرد که این سیستم عامل‌های قابل نصب بر روی سرور چیست و چه کاربردی دارند؟ با توجه به نوع نرم افزارهایی که بر روی سرور نصب خواهند شد، سیستم عامل مورد نظر، نصب می‌شود.به شما پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ی ما با موضوع “ویندوز سرور چیست؟” مطالعه نمایید.

دسته‌بندی سیستم عامل‌های سرور چیست ؟

    • لینوکس: تمامی توزیعات لینوکس مانند CentOS، Debian و…
    • ویندوز: تمامی نسخه‌های مختلف ویندوز مانند Windows Server 2012، windows Server2016  یا نسخه‌های قدیمی ۲۰۰۸
    • مجازی‌ساز: نرم‌افزار مجازی‌سازVmware ESX و Hyper-v ، KVM و…

ویژگی های سرور چیست؟

  • انحصاری‌بودن منابع سخت‌افزاری
  • قابلیت افزایش و ارتقا سخت‌افزار سرور
  • اتصال دائمی به اینترنت
  • سرعت عملکرد بسیار بالا
  • قدرت پردازش و قدرت محاسباتی سریع
  • امنیت بالا
  • امکان پیاده‌سازی Raid نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، بر روی سرور

به شما پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات در حوزه تکنولوژی raid چیست و انواع آن مقاله ما را مطالعه نمایید.

انواع سرورچیست و کاربرد آنها از نظر تخصیص منابع:

حال که با مفهوم عبارت منظور از سرور چیست ؟ آشنا شدید اکنون به بررسی کاربرد سرور می پردازیم سرورها جهت ارائه خدمات به کاربران به چند دسته سرور اشتراکی، سرور مجازی و سرور اختصاصی، تقسیم‌می‌شوند که نحوه تخصیص منابع آن‌ها، متفاوت است.

سرور اشتراکیبر روی سرور اشتراکی با توجه به نوع کاربردی که دارد تعدادی وب سایت، دیتابیس یا میل دامین تعریف شده‌اند که در لحظه، پاسخگوی درخواست‌های متعددی از کاربران خواهند بود. همانطوریکه از نام یک سرور اشتراکی می‌توان فهمید، منابع آن اعم از پردازنده، پهنای باند، فضای ذخیره‌سازی و… طبق تعاریف مدیر سرور بین کاربران با اشتراک فضای سرور ایجاد می‌شود.

سرور اختصاصی مجازیمقایس بزرگ‌تر با منابع اختصاصی‌تر از یک سرویس اشتراکی است که از طریق “مجازی‌سازها” تقسیم منابع یک سرور اختصاصی میزبان به چند ماشین مجازی، صورت می‌پذیرد. با توجه به اختصاصی بودن منابع ماشین‌های مجازی، تعداد وب‌سایت‌هایی که بر روی سرور میزبان ایجاد می‌شوند از وب سایت‌های سرور اشتراکی کمتر خواهند بود.

سرور اختصاصیشرکت‌های بزرگ و وب سایت‌های پربازدیدی مانند فروشگاه‌های آنلاین، نیاز به منابعی بیش از یک ماشین مجازی خواهند داشت. کاربران این دسته سرویس‌ها، در پردازنده RAM، فضای دخیره‌سازی اطلاعات، جایگاه قرارگیری در رک و پهنای باند بر روی یک سرور، کاملا اختصاصی میزبانی می‌شوند.

در ایران، سرورهای اختصاصی به دو دسته‌ی عمده سرور اختصاصی ایران و سرور اختصاصی خارج کشور تقسیم می‌شوند. تفاوت این دو مورد عموما محدود به موقعیت جغرافیایی آنها می‌شود که در چه محل و دیتاسنتری، میزبانی می‌شوند و در مورد سرور مجازی به، سرور مجازی ایران و همین طور سرور مجازی خارج (سرور مجازی کانادا) تقسیم شده.

انواع سرور و کاربرد آنها

با توجه به کاربرد سرورها انواع سرور با کارایی متفاوتی وجود دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر نا‌م‌گذاری شده‌اند:

Web  سرور

این نوع سرور در راه‌اندازی وب‌سایت‌ها و Hostin کاربرد دارد.

Mail  سرور

کاربرد میل سرور برای ارسال و دریافت ایمیل است. با نصب نرم‌افزارهای ایمیل  مانندSmartermail ، Postfix و… بر روی سرور می‌توان جهت خدمات ایمیل از آن استفاده کرد.

data server چیست ؟

این نوع پیکربندی اغلب در سازمان‌ها، شرکت‌ها جهت بانک اطلاعاتی مورد استفاده‌ی یک نرم‌افزار یا سرویس، قرار می‌گیرد.

اپلیکیشن سرور چیست ؟

بر روی این سرور، نرم افزار مورد استفاده کاربران سرور نصب می‌گردد و ایشان از طریق کامپیوترهای خود می‌توانند به آن، دسترسی داشته باشند.

File سرور

این نوع سرور، یکی از اساسی‌ترین و ساده‌ترین انواع سرورها، جهت اشتراک فایل است.

DNS سرور

سروری که بر روی آن سرویس و تنظیمات DNS وب سایت‌ها انجام شده است و وظایف مربوط به Resolve شدن آدرس سرور IP های مربوط به وب سرور، ایمیل سرور و… را در شبکه اینترنت بر عهده دارد.

Game سرور

یک نوع از Application Serverکه کاربرد آن تنها برای بازی خواهد بود. بازی بر روی سرور نصب می‌شود و کاربران متصل به شبکه می‌توانند با برقراری ارتباط با Game سرور از بازی استفاده کنند.

Media سرور

این سرور جهت اشتراک‌گذاری سرویس‌های چند رسانه‌ای یا همان Media کاربرد دارد.

proxy server چیست ؟

در پاسخ به پروکسی سرور چیست بایستی گفت به عنوان یک رابط بین Server اصلی و Client، اطلاعات را از طرفین گرفته و پس از بررسی، به گیرنده ارسال می‌نماید.

حال که با سرور چیست و انواع آن آشنا شدید در امتداد مقاله به بررسی انتخاب دستگاه سرور مناسب می پردازیم.

انتخاب دستگاه سرور مناسب

هنگام انتخاب سرور مناسب، چندین نکته وجود دارد که باید آن‌ها را رعایت کنیم. پیکربندی سخت افزاری، زیر ساخت شبکه و اینترنت قدرتمند، قابلیت‌های امنیتی و حفاظت از اطلاعات مواردی هستند که باید به آن‌ها، اهمیت ویژه‌ای دهیم. نکته مهم دیگر، کاربرد سرور است و اینکه برای برآورده کردن چه نیازی با چه منابعی، سرور تهیه می‌شود. قبل از انتخاب سرور، ویژگی‌های خاص آن‌را ارزیابی کنید تا در قبال هزینه پرداختی، سروری مناسب و کاربردی تهیه کنید.